Juan Gabriel Vásquez új regénye, A hírnév ugyanúgy a múlt temetetlen titkairól és az emlékezet rögös útjairól szól, mint a korábbiak, de az események mozgatórugója ezúttal nem a kolumbiai drogkereskedelem, és nem is az ország második világháborús története, hanem egy karikaturista élete.

Gondosan felépített szerkezet jellemzi Vásquez regényeit, mindegyikben különböző idősíkokkal és elbeszélőkkel találkozunk, és mindig több szálon fut a történet. Rétegezettségben az Informátorok viszi a prímet, és az a regény talán már annyira csavarosan épül fel, hogy az kicsit a befogadás rovására is megy; de ezt persze csak úgy tudjuk megállapítani, ha ismerjük a Becsapódást is, ahol megmaradt a markáns konstrukció, de a szöveg letisztult és folyékonyabb lett. (Az Informátorokról itt, a Becsapódásról pedig itt írtunk.)

A hírnév az író legfrissebb regénye (még angol fordítás sincs belőle), és a legrövidebb is. Kevesebb mint 170 oldal, ez az eddigi legtömörebb forma, amelyben Vásquez évtizedeken átívelő történetet mesél, miközben továbbra sem egyszerű, lineáris cselekményt ábrázol.

A jelenben induló regény főszereplője Javier Mallarino karikaturista, akit hatvanöt éves korában állami kitüntetéssel díjaz az a politikai osztály, amit rendszeresen kigúnyol a munkáiban. Szeretve gyűlölik, de féltik is, rajzaival sokszor nagyobb hatalommal bír, mint bármelyik vezető.

Mallarino pályáját az első igazán nagy figyelmet kiváltó rajzától kísérjük nyomon odáig, amíg szinte mindenható művész válik belőle. Megismerhetjük az alkotás folyamatát, ami egyszerre munka és szenvedély, illetve olyan automatizmus, ami nélkül elképzelhetetlen a napja; a rajzokon keresztül pedig elénk tárulnak emlékei, magánéleti kudarcai, és a 20. század második felének kolumbiai, és világpolitikai eseményei.

A Vásquez regényeiben megszokott krimi akkor jelenik meg A hírnévben, amikor az ünnepelt Mallarino találkozik egy lánnyal, aki évtizedekkel korábban egyszer már járt a karikaturista házában, de egy ideig homályos, hogy pontosan mi is történt akkor. Kettejük nyomozása gyakorlati cselekmény, de spirituális utazás is: a lány csak Mallarino segítségével képes megismerni önmagát, a karikaturista pedig előbb-utóbb olyan válsággal szembesül, amitől mindig rettegett.

Juan Gabriel Vásquez termékeny szerző, de egyelőre a mennyiség nem megy a minőség kárára, és egyre jobb regényeket olvashatunk tőle. Olyan történeteket, amik szorosan Kolumbiához kötődnek, de mégis általános helyzeteket ábrázolnak, amiket könnyen megérthetünk bárhol a világon. A hatalommal folyamatosan packázó, de a sikert teljes boldogsában megélni képtelen főhősével A hírnév is ilyen történet, és újra azt bizonyítja, hogy nem üres frázis íróját a kortárs dél-amerikai irodalom fontos alakjaként említeni.

Juan Gabriel Vásquez: A hírnév, fordította: Szőnyi Ferenc, Ab Ovo Kiadó, 2014, 164 oldal, 2850 Ft